Likvidita

V oblasti obchodu, ekonómie alebo investícií je trhová likvidita schopnosťou trhu nakupovať alebo predávať majetok bez toho, aby spôsobila drastickú zmenu ceny majetku. Rovnako likvidita na trhu opisuje schopnosť aktíva predávať sa rýchlo bez toho, aby muselo výrazne znížiť svoju cenu. Likvidita je o tom, ako veľký je kompromis medzi rýchlosťou predaja a cenou, za ktorú sa dá daná vec predať. Na likvidnom trhu je kompromis mierny: predaj rýchlo nezníži cenu. Na relatívne nelikvidnom trhu bude jeho rýchly predaj vyžadovať zníženie ceny o určitú sumu. Likvidita sa môže merať buď na základe objemu obchodu v pomere k nevyrovnaným akciám, alebo na základe rozpätia ponuky a dopytu alebo obchodných nákladov na obchodovanie – primecreditos.com.

Peniaze alebo hotovosť sú najlikvidnejšími aktívami, pretože sa môžu okamžite predávať za tovar a služby bez straty hodnoty. Nie je nutné čakať na vhodného kupujúceho v hotovosti. Neexistuje žiadny kompromis medzi rýchlosťou a hodnotou. Môže sa použiť okamžite na vykonávanie ekonomických činností, ako je nákup, predaj alebo splácanie dlhu, spĺňanie okamžitých potrieb a potrieb. Ak je aktívum mierne (alebo veľmi) likvidné, má strednú (alebo vysokú) likviditu. V alternatívnej definícii môže likvidita znamenať výšku hotovosti a peňažných ekvivalentov. Ak má podnik dostatočnú likviditu, má dostatočné množstvo veľmi likvidných aktív a schopnosť plniť svoje platobné záväzky.

Akt výmeny menej likvidného aktíva za likvidnejšie aktívum sa nazýva likvidácia. Často likvidácia obchoduje s menej likvidným aktívom v hotovosti, známym aj ako predaj. Likvidita aktíva sa môže meniť. V prípade toho istého aktíva sa jeho likvidita môže meniť v čase alebo medzi rôznymi trhmi, napríklad v rôznych krajinách. Zmena likvidity majetku vychádza práve z trhovej likvidity majetku v konkrétnom čase alebo v danej krajine. Likvidita produktu sa môže merať ako to, ako často sa kupuje a predáva. Likviditu možno zvýšiť prostredníctvom spätného odkúpenia akcií. Likvidita je formálne definovaná v mnohých účtovných režimoch a v posledných rokoch bola prísnejšie definovaná. Napríklad americká Federálna rezervácia má v úmysle aplikovať kvantitatívne požiadavky na likviditu. Od riaditeľov bánk sa bude tiež vyžadovať, credito facil y rapido aby vedeli o veľkých rizikách likvidity a schválili ich osobne. Ďalšie pravidlá si vyžadujú diverzifikáciu rizika protistrany a záťažové testovanie portfólia voči extrémnym scenárom, ktoré majú tendenciu identifikovať nezvyčajné podmienky likvidity na trhu a vyhnúť sa investíciám, ktoré sú obzvlášť citlivé na náhle zmeny likvidity.

Likvidita sa môže sa predávať rýchlo, s minimálnou stratou hodnoty, kedykoľvek v rámci trhových hodín. Základnou charakteristikou trhu s likviditou je, že sú vždy pripravení a ochotní kupujúci a predávajúci. Je podobná, ale odlišná od hĺbky trhu, ktorá sa týka kompromisu medzi predajom množstva a cenou, za ktorú sa môže predávať, namiesto vyrovnania likvidity medzi rýchlosťou predaja a ceny, za ktorú možno predať danú vec. Trh môže byť považovaný za hlboký aj likvidný, ak sú vo veľkom množstve pripravení ochotní kupujúci a predávajúci. Nekvalitné aktívum je aktívum, ktoré nie je ľahko predajné (bez drastického zníženia ceny a niekedy za žiadnu cenu) v dôsledku neistoty o jeho hodnote alebo nedostatku trhu, na ktorom sa pravidelne obchoduje. Trh súvisiaci s hypotékami, ktorý vyústil do krízy hypotekárnych úverov, je príkladom nelikvidných aktív, pretože ich hodnota nebola ľahko určiteľná napriek tomu, že bola zabezpečená nehnuteľnosťou. Pred krízou mali miernu likviditu, pretože sa predpokladalo, že ich hodnota je všeobecne známa.